Kurt Maetzig maakte de korte documentaire Berlin im Aufbau in 1947 op basis van materiaal dat hij verzamelde voor de wekelijkse Augenzeuge, het Berlijnse equivalent van de Nederlandse Polygoon-journaals. In de eerste jaren na de oorlog zijn deze journaals nog messcherp, humoristisch, niet perse links of rechts en opvallend openhartig.
Maetzig en zijn DEFA-team bepleiten een eerlijke journalistiek die de feiten zelf laat spreken. De esthetiek van de Augenzeuges ligt daarbij dicht tegen de muzikale opvattingen van Boris Blacher aan. De Berlijnse filmhistoricus Günter Jordan is dé specialist op dit terrein en verrast ons met een collage van beelden die ons midden in het Berlijn van 1946-1948 brengt.
Vervolgens is de speelfilm Die Mörder sind unter uns (1946) van Wolfgang Staudte te zien, de eerste Duitse speelfilm van na de oorlog die een commentaar geeft op het nazisme, bekend in Berlijn, nauwelijks meer in het buitenland. Bij de met veel publiciteit omgeven premiere in het Admiralpalast in Berlijn dirigeerde Boris Blacher eigen orkestmuziek. Bovendien zijn de hoofdpersonen uit de film verwant met de bankier en de visser uit Vloed!