De wereldpremière van Gian Francesco de Majo's aangrijpende opera La gara delle grazie! Uitgevoerd door de jonge musici van het Das Neue Mannheimer Orchester onder leiding van de Canadese klavecinist Anders Muskens.
La gara delle grazie is een korte opera van een uur die dateert uit ongeveer 1760 en is een allegorische viering voor een doop van een pasgeboren dochter (vermoedelijk geschreven voor een van Majo's beschermheren), waar de Three Graces uit de Griekse mythologie: Aglaea ("Shining"), Euphrosyne ("Joy") en Thalia ("Blooming") krijgen van Jupiter de taak om het pasgeboren meisje deugdzaam op te voeden. Dit charmante, mooie vroeg-klassieke werk is in de moderne tijd nooit nieuw leven ingeblazen en we zijn trots en bevoorrecht om het op het festival in première te laten gaan.
Hoewel de Napolitaanse componist Gian Francesco de Majo (1732-1770) tegenwoordig grotendeels wordt vergeten, stond hij in zijn tijd hoog aangeschreven als een vooraanstaande operacomponist die het genre probeerde te hervormen volgens de leidende ideeën van zijn tijd. Hij begon zijn muzikale studie bij zijn vader Giuseppe, die vanaf 1745 primo maestro was van de koninklijke kapel in Napels, en hij zou zijn vader vanuit zijn functie als organista soprannumerario bijstaan in zijn taken. Zijn eerste opera, Ricimero, re dei goti, werd met veel lof ontvangen in Rome en hij kreeg prominente opdrachten om opera te schrijven in Napels, Livorno, Venetië, Turijn, Wenen en Mannheim, waar hij zou werken met de beste zangers, librettisten en instrumentalisten van de dag. Zijn heilige muziek werd ook geprezen om zijn gevoel voor drama. Toen Mozart Majo's muziek in een kerk in Napels hoorde, beschreef hij het in een brief van 29 mei 1770 aan zijn zus als 'bellissima'. Helaas werd Majo in 1760 getroffen door een aanval van tuberculose en leidde tot zijn vroege dood in 1770. Dit korte portret van Majo's carrière zou de verdienste van zijn geweldige muziek moeten benadrukken en bewijzen dat het heropleving verdient voor moderne luisteraars.
Artistiek leider, productieontwerp, musicologisch onderzoek: Anders Muskens
Eufrosine (sopraan): Josefin Bölz
Aglaia (sopraan): Noëlle Drost
Talia (mezzosopraan): Maria Koshiishi
Das Neue Mannheimer Orchester
Muzikale leiding (klavecimbel): Anders Muskens
Viool 1: Clara Sawada
Viool 2: Pietro Battistoni
Altviool: Corinne Raymond-Jarczyk
Cello: Amandine Menuge
Bas: Eva Euwe
Fluit 1,2: Florencia Gómez, Tiziano Teodori
Hobo 1,2: Federico Fòrla, Christine Blasl
Hoorn 1,2: Nicolas Roudier, Halldór Bjarki Arnarson
Visagie: Sarah Atzori
Productieleider: Dr. Olaf S. van Hees
Met dank aan Olaf van Hees Pianoforte Retauratie