Luister op deze morgen naar de jonge pianovirtuoos Nikola Meeuwsen, die vorig jaar de Concertgebouw Young Talent Award kreeg uitgereikt. Op de prachtige Bösendorfer-vleugel van De Waalse Kerk speelt hij werken van Johann Sebastiaan Bach en Maurice Ravel.
Nikola opent het programma met Bach's ‘Nun komm der Heiden Heiland’ uit 1714 die door Ferruccio Busoni in 1898 bewerkt werd voor piano solo. Het is één uit een reeks van tien koraalpreludes van Bach waarvan Busoni een transcriptie heeft gemaakt. Ook staat Bach's 6e Partita op het programma. De Amerikaanse musicoloog en clavicinist David Schulenberg beschrijft in zijn boek The keyboard music of J.S. Bach deze partita als volgt "The Sixth Partita is the crowning work of the set and Bach's greatest suite. The allemande and sarabande contain some of the most audacious and dramatic melodic embellishment ever written, and the work opens and closes with two particularly ambitious contrapuntal movements.”
Met zijn Le Tombeau de Couperin bracht Ravel een eerbetoon aan de Franse muziek uit de barok. De verschillende delen zijn opgedragen aan vrienden van Ravel die tijdens de Eerste Wereldoorlog gesneuveld zijn. Op 4 april 1919 werd dit werk voor het eerst uitgevoerd door de Franse pianiste Marguerite Long. In hetzelfde jaar maakte Ravel van vier delen uit dit werk een versie voor orkest.
Ochtendconcert: Nikola Meeuwsen
Klassiek
donderdag 13 augustus / 11:00
Klassiek
donderdag 13 augustus / 11:00
De Waalse Kerk
Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam
Bekijk de locatie
Route
Datum
donderdag 13 augustus / 11:00
Locatie
De Waalse Kerk
Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam
Bekijk de locatie Route
Gratis
Info
donderdag 13 augustus / 11:00
De Waalse KerkWalenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam
Bekijk de locatie
Route
Luister op deze morgen naar de jonge pianovirtuoos Nikola Meeuwsen, die vorig jaar de Concertgebouw Young Talent Award kreeg uitgereikt. Op de prachtige Bösendorfer-vleugel van De Waalse Kerk speelt hij werken van Johann Sebastiaan Bach en Maurice Ravel.
Nikola opent het programma met Bach's ‘Nun komm der Heiden Heiland’ uit 1714 die door Ferruccio Busoni in 1898 bewerkt werd voor piano solo. Het is één uit een reeks van tien koraalpreludes van Bach waarvan Busoni een transcriptie heeft gemaakt. Ook staat Bach's 6e Partita op het programma. De Amerikaanse musicoloog en clavicinist David Schulenberg beschrijft in zijn boek The keyboard music of J.S. Bach deze partita als volgt "The Sixth Partita is the crowning work of the set and Bach's greatest suite. The allemande and sarabande contain some of the most audacious and dramatic melodic embellishment ever written, and the work opens and closes with two particularly ambitious contrapuntal movements.”
Met zijn Le Tombeau de Couperin bracht Ravel een eerbetoon aan de Franse muziek uit de barok. De verschillende delen zijn opgedragen aan vrienden van Ravel die tijdens de Eerste Wereldoorlog gesneuveld zijn. Op 4 april 1919 werd dit werk voor het eerst uitgevoerd door de Franse pianiste Marguerite Long. In hetzelfde jaar maakte Ravel van vier delen uit dit werk een versie voor orkest.