Het Belinfante Kwartet speelt werken van Hildegard von Bingen, Henriëtte Bosmans en Sally Beamish.
Er wordt weleens gezegd dat de vier stemmen van een strijkkwartet het dichtst mogelijk bij de menselijke stem liggen - de kern van onze Westerse muziek, waarin Hildegard von Bingen een belangrijke rol speelde. Ze schreef geen strijkkwartet - ze leefde zo’n 600 jaar voordat het strijkkwartet ontstond - maar deze bewerking geeft haar oorspronkelijk eenstemmige zangmelodie een nieuw leven. De kleuren die het kwartet maakt zijn extreem, maar de muziek blijft in de oorspronkelijke atmosfeer. Dat geldt zeker ook voor de Renaissance-liederen van Josquin des Prez, waar Charles Wuorinen bewerkingen van maakte. De liederen van Josquin zijn uitzonderlijk karakteristiek en divers qua stijl en vorm - soms op het buitensporige af. De bewerking naar strijkkwartet benadrukt hoe sterk en tijdloos deze liederen op muzikaal vlak zijn.
Bosmans schreef haar enige strijkkwartet tijdens een vakantie aan zee in Zandvoort. Impressionistische beelden van de woelige zee en de stralende zon schetsen een sfeer van een zorgeloze en opgewekte tijd in een stijl die naar de taal van Ravel en Debussy neigt maar absoluut een eigen karakter heeft.
Sally Beamish' Reed Stanzas zijn onder andere geïnspireerd door traditionele Keltische muziek. Doedelzakken; het gefluit van vogels en zelfs een exotisch uitstapje naar de klank van de Arabische ney-fluit komen terug. Een bijzonder en theatraal stuk van een van de favoriete hedendaagse componisten van het Belinfante Kwartet.