Todeslager Sachsenhausen uit 1946 is de eerste Duitse documentaire over een concentratiekamp, gemaakt in opdracht van de Russische bezettingsmacht door de Oostduitse productiemaatschappij DEFA, onder regie van Richard Brandt. Boris Blacher verzorgde de filmmuziek. Terwijl deze film door de Russische bezetter wordt gefinancierd componeert Blacher kort erna ook de muziek voor Dein gutes Recht, een korte educatieve film van Wolfgang Kiepenheuer, die de Amerikaanse bezetter financiert. Beide documentaires hebben de morele heropvoeding van de Duitse bevolking als doel. Zakelijk leider en dramaturg Paul Oomens van KamerOperaProject vertelt aan de hand van verrassende voorbeelden hoe verschillend de Amerikaanse en Russische overheersers het instrument van de documentaire film gebruiken in de periode 1945-1955.
Vervolgens is de speelfilm Rotation (1948) waarin regisseur Wolfgang Staudte zich verder in de Duitse schuldvraag verdiept. Hoe heeft het zover kunnen komen? Volgens Staudte was de zwijgende meerderheid van de Duitse bevolking helemaal niet met politiek bezig. Juist hun passiviteit ligt aan de wortels van het nazisme, betoogt hij aan de hand van een portret van de arbeider Hans Behnke. De visser wil - net als de visser in Vloed! - slechts werk en een gelukkig gezinsleven. Zowel de film als de opera laten echter zien dat passief wegkijken niet helpt bij het voorkomen van gruwelijkheden. Een indringende film over een integere vader die het verraad van zijn eigen zoon kan vergeven. Rotation zou lange tijd de laatste serieuze Duitse film zijn die zo open en gewetensvol de totstandkoming en verwording van het nazisme onderzoekt.
Vloed! combinatie lezing 'Sie sehen selbst' en film 'Rotation'
Datum
maandag 15 augustus / 15:00
Locatie
Goethe-Institut
Herengracht 470, 1017 CA Amsterdam
Bekijk de locatie Route
Prijzen
Info
Duur: 3 uur