Musici

Josefin Bölz

Josefin Bölz zong van jongs af aan in een kerkkoor en ontdekte haar passie en talent voor klassiek zingen. Op 16-jarige leeftijd begon ze haar professionele carrière als zangeres aan de vakschool voor muziek in Bad Königshofen bij Sebastian Eicke, waar ze haar 2-jarige opleiding voltooide met de graad van "Staatlich geprüfter Ensembleleiterin" en voegde een artistiek jaar toe, waarmee ze haar vocaletechniekvaardigheden ontwikkelde. Daarna studeerde ze vanaf 2013 "Operazang en muziektheater" in Saarbrücken. Gedurende deze tijd studeerde Josefin acteren in de klas van Prof. Ute Münz en kreeg workshops bij Carmen Jacobi over de Stanislawski-techniek. Met haar acteertalent speelde ze in tal van operaproducties, uitgevoerd in samenwerking met het Saarländisches Staatstheater en de Hochschule für Musik Saar.

In 2014 zong ze de rol van Soer Anne in de opera Les Dialogues des Carmélites van Fr. Poulenc met de regisseur Solvejg Bauer. In oktober 2015 zong ze de rol van Diana in de opera Iphigenie en Tauride van Ch. W. Gluck, geregisseerd door Thomas Max Meyer, onder leiding van Christopher Ward. In april 2016 zong ze in de rol van Terynka, met delen van de vixen voor haar herschreven, geregisseerd door Solvejg Bauer en onder leiding van Stefan Neubert. In april 2017 zong ze de rol van Nora in de opera Riders to the Sea van R. Vaughan Williams, geregisseerd door Yaron Windmüller en onder leiding van Hans-Jörg Neuner. In oktober 2017 zong ze de rol van Lucia in de opera The Rape of Lucretia van B. Britten met regisseur Thomas Max Meyer en dirigent Christian Schüller. Ze nam in 2018 deel aan de productie Der hochmütige, gestürzte und wieder erhabene Croesusby R. Keizer en vertolkte de rol van Clerida onder leiding van Lutz Gillmann, geregisseerd door Barbara Schöne.

Sinds deze tijd (december 2016) is Josefin een beurshouder van de Richard Wagner Association. Na het behalen van haar bachelordiploma met een zeer goede prestatie studeerde ze van 2018-2019 het Pre-Masterprogramma Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Haar zanglessen kreeg ze van Rita Dams en aanvullende lessen van Peter Kooij en Robin Blaze. In 2019 nam Josefin deel aan de operavoorstelling The Fairy Queen van H. Purcell onder leiding van Michael Chance, en sinds september 2019 studeert ze haar masteropleiding Classical Voice aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams en Catrin-Wyn Davis. In februari van dit jaar debuteerde ze met de rol van Trinobanta uit de opera Carattaco van J. Chr. Bach in het Diligentia-theater in Den Haag met Das Neue Mannheimer Orchestre onder leiding van Anders Muskens (oprichter van DNMO). Voor deze rol kreeg ze bijscholing in historisch acteren en werd gecoacht door João Luís Veloso Paixão en Laila Cathleen Neuman.