Musici

$labell

Sopraan Channa Malkin staat bekend om haar “meeslepende muzikale persoonlijkheid en ongebreidelde creativiteit” (Jury Grachtenfestivalprijs 2020). Op 16-jarige leeftijd maakte zij haar operadebuut als Barbarina in Le Nozze di Figaro bij De Nationale Opera. Tegenwoordig is zij een veelgevraagde soliste en kamermusicus. 

Op het operapodium vertolkte Channa rollen als Despina (Cosi fan tutte), Pamina (Die Zauberflöte), Zerlina (Don Giovanni) en Charite (Cadmus et Hermione, Lully). Met het Nederlands Philharmonisch Orkest zong Channa alle vrouwelijke rollen in een Nederlandstalige bewerking van Peer Gynt (Grieg) in het Concertgebouw. In 2015 was Channa onderdeel van Nieuwe Stemmen bij de Operadagen Rotterdam, waar zij vijf recitals verzorgde rond het thema Vrouwen in oorlogstijd, en de rol van Poppea zong in een bewerking van Monteverdi’s L'Incoronazione di Poppea onder leiding van Timothy Nelson. Channa nam ook deel aan het talentprogramma van de Nationale Opera rondom de uitvoering van Händel’s Ariodante, als cover voor de rol van Dalinda. 

Op het concertpodium zong Channa onder meer de boy solo in Bernstein’s Chichester Psalms met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Janssons, evenals de Matthäus Passion en de Hohe Messe van Bach met het Jerusalem Baroque Orchestra onder leiding van resp. Joshua Rifkin en Andrew Parrott. Verder zong zij onder meer de sopraansolo’s in Bach’s Johannes Passion, het Fauré Requiem, Händel’s Messiah, Händel’s cantate Lucrezia en diverse cantates van J.S. Bach. Met Holland Baroque vertolkte zij de sopraansolo in het Dixit Dominus van Händel en The Fall of Jericho van William Hayes onder leiding van Alexander Weimann. Verder heeft Channa diverse wereldpremières op haar naam staan, o.a. van de liederencyclus Zwarte Bloemen van Josef Malkin. Deze voerde zij uit in New York, Salt Lake City, Sofia en in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam met het NedPho. 

Channa is een bevlogen liedzangeres, en vormt samen met gitarist Izhar Elias het Duo Malkin-Elias. Zij treden regelmatig op in Nederland en daarbuiten. Met hun programma Songs of Love and Exile waren zij te beluisteren in o.a. de Noorderkerk in Amsterdam en de Stadsgehoorzaal Leiden. Hun gelijknamige cd verscheen in september 2019 bij het label Briljant Classics, en kreeg lovende kritieken van o.a. het Nederlands Dagblad en de Volkskrant (4*, “Dat is een bijzondere cd geworden… Haar stem is prachtig: een jong geluid, een volwassen behandeling. Haar verteltrant is indringend.” Merlijn Kerkhof, 3/10/19). 

Haar meest recente album This is not a lullaby werd in mei 2021 uitgebracht bij het label TRPTK. Hierop bezingt zij in haar moedertaal Russisch de ingrijpende transformatie naar het moederschap, samen met cellist Maya Fridman en pianist Artem Belogurov. De album werd uitgeroepen tot Cd van de week op Radio 4, kreeg 4 sterren in De Volkskrant en werd lovend ontvangen in de internationale pers. 

Daarnaast hecht Channa veel waarde aan het introduceren van opera aan een breed publiek. Daartoe bedacht zij samen met violiste Anastasia Kozlova en schrijver/regisseur Michael Diederich de multimediaproductie Händel goes Tinder, gebaseerd op diverse opera’s van G.F. Händel. Deze was in 2019 en te zien bij o.a. het Grachtenfestival, Wonderfeel en Theaterfestival De Parade. In 2022 is deze voorstelling te gast op de Internationale Händel Festspiele te Göttingen. 

Channa won diverse prijzen en studiebeurzen van Stichting Jong Muziektalent Nederland, de Van den Ende Foundation en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Naar aanleiding van haar activiteiten in het Nederlandse muziekleven was zij als één van drie jonge talenten genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs 2020.

www.channamalkin.com