Grachtenfestival Amsterdam organiseert voor het 17e opeenvolgende jaar concerten op bijzondere locaties. Maar nooit eerder werd de locatie zélf het instrument, of onderdeel van het muzikale geheel. Tijdens het mulitmediale concert Tasten nemen de musici het publiek mee door het complete pand van de Hermitage, door middel van camera en microfoon. De musici spelen op verschillende plekken en daarmee komen alle verborgen plekken van de Hermitage aan het licht. Na verloop wordt de opgenomen muziek gemixt met live gespeelde muziek. Een zeer bijzonder en innoverend programma.
Deze bijzondere gebouwencompositie Tasten is gecomponeerd door componist Arnold Marinissen: 'Muziek heeft een gebouw nodig, een ruimte, een akoestiek, om optimaal tot klinken te komen. Maar hoe klinkt een gebouw zelf? Steen, metaal, hout, glas, kunststof, en de electrische circuits die in elk gebouw aanwezig zijn vormen alledaagse maar onorthodoxe klankbronnen voor Tasten. Zes musici bespelen het gebouw, maar ook hun eigen instrument. Zo creëren het Berlage Saxophone Quartet, slagwerkster Ryoko Imai en pianist Yoram Ish-Hurwitz een klankwereld waarin ze vervolgens zelf solist worden.'
De compositie Tasten neemt ongeveer het eerste kwart van het programma in beslag, daarna spelen de musici afzonderlijk werken van onder meer Farkas, Moesorgski en Grieg.
Kom vast in de stemming en luister hier naar Yoram Ish-Hurwitz op de Grachtenfestivalspeellijst op 24classics.com