Violist en genomineerde van de GrachtenfestivalPrijs 2020 Shin Sihan brengt samen met zijn muzikale vrienden Yang Yang Cai (piano), Won-Ho Kim (viool), Takehiro Konoe (altviool) en Alexander Warenberg (cello) een avontuurlijk programma met werken van Schnittke, Ernst en Bartok.
Met de muziek Alfred Schnittke weet je nooit wat je kan verwachten. Elke keer gebruikt hij verschillende stijlen om zijn muziek te componeren. In zijn eerste Vioolsonate, opgedragen aan violist Mark Lubotsky, haalt hij veel verschillende stijlen aan en vindt hij de oorsprong van de sonate in de Italiaanse Barok. Als je goed luistert hoor je ook citaten van verschillende volksmelodieën zoals de Russische Barynya en de Spaans-Mexicaanse La Cucaracha.
Heinrich Wilhelm Ernst was in de woorden van dichter Heinrich Heine ‘wellicht de beste violist van onze tijd’ en in de ogen van de befaamde vioolvirtuoos Joseph Joachim ‘de ideale violist die zelfs het ideale beeld dat ik voor mijzelf had op vele fronten overtreft’. Hij componeerde vele virtuoze werken, waaronder ook de zes Polyfonische Studies. De laatste van deze reeks bestaat uit vijf variaties gebaseerd op het Ierse lied The Last Rose of Summer. Door middel van verschillende violistische technieken transformeert Ernst de simpele volksmelodie in wonderbaarlijke klankwerelden.
Tot slot klinkt het spannende Pianokwintet van de Hongaarse componist Bela Bartok. In dit jeugdwerk zijn nog sterk de invloeden van componisten als Richard Strauss, Brahms en Liszt te horen met Hongaars rapsodische elementen. Een recensent die de première hoorde, sprak van “innerlijk vuur, duivelse hevigheid, een snikkend adagio en een uitgelaten csárdás.” Daarmee was de jonge Bartok tevreden. Maar het zinde hem niet toen zijn jeugdwerk vele jaren later nog steeds een succes bleek te zijn. Hij had zijn stijl inmiddels drastisch veranderd en hij was overtuigd van de superioriteit van deze nieuwe stijl. Het publiek dacht daar wel eens anders over. Het Pianokwintet kon dankzij de vertrouwde klanken en vooral het opzwepende laatste deel altijd al rekenen op enthousiaste reacties. Maar toen enkele luisteraars hem in 1921 na een concert met uitsluitend eigen werk toevertrouwden dat ze dit oude kwintet het allermooist hadden gevonden, smeet hij het manuscript kwaad in de hoek om er nooit meer naar om te willen kijken. Gelukkig is dit meesterwerk niet verloren gegaan!
Speciaal voor de bezoekers van het Grachtenfestival, heeft NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky een overnachtingspakket samengesteld. Voor meer informatie, klik hier.
Dit concert wordt opgenomen door NTR Avondconcert en is te beluisteren op dinsdag 11 augustus op NPO Radio4.